Hang Tuah campak keris Taming Sari ke laut



Kita hanya mendengar perkhabaran hanya sedikit sejarah Keris Taming Sari itu bermula ianya dari dimiliki oleh Pendekar Majapahit hingga akhirnya ianya jatuh ketangan Laksamana Hang Tuah. Akan tetapi asal usulnya maseh kabur. Begitu juga keberadaannya yang terkini ianya milik siapa dan ketulenannya samada asli atau palsu. Maka terbitlah beberapa pendapat dan andaian asal usulnya, unsur besinya, dan lain-lain yang berbeda-beda kefahamannya.

Kata Sang Raja Wali : Diringkaskan ceritanya, setelah Hang Tuah berjaya membunuh Hang Jebat, maka Hang Tuah tersangatlah berdukacita. Maka benarlah ramalan mahagurunya Sang Adi Putra, bahawa salah seorang dari mereka lima sahabat itu akan mati ditangan salah seorang saudara seperguruan. Setelah Keris Taming Sari jatuh semula ketangan Hang Tuah, maka pada satu ketika tatakala Hang Tuah berada dipersisiran pantai, mengenangkan sesal bebalnya membunuh Hang Jebat, maka datanglah Sang Khidir AS menasehati beliau supaya keris tersebut dicampakkan kelaut. Kerananya bumi Melaka telah bermandikan darah. Makanya ianya telah berpuaka kerana telah memakan banyak nyawa.

Maka akhirnya Keris Taming Sari itu dicampakkan jauh kedalam laut. Lalu ianya diganti oleh Hang Tuah dengan keris palsu yang hampir serupa panjang loknya dan bentuknya. Ulu dan sarungnya maseh kekal sama. Maka Keris Taming Sari yang dibangga-banggakan itu sekarang ini adalah keris duplicate yang tiada kesaktiannya, melainkan diisi. Persoalannya dilaut manakah ianya terpendam, atau sudahkah ianya ditimbulkan semula, atau adakah ianya sudah berada ditangan pemilik terbaru…??? Al-Asal jadinya hasil. Al-Hasil baliknya keasal. Al-Asal dari Al-Usul… Cubalah direnungkan….

Sekian, boleh dibaca, tetapi jangan percaya…

Komentar Banjoe.

About Sifuli

Bicara tentang makan minum, tidur baring, dan beranak pinak yang membina adat resam untuk kehidupan rohani, jasmani, jiwa dan raga. Diantara weblog Sifuli yang popular adalah seperti berikut: Dukun Asmara bicara tentang beranak pinak. Hipnotis Sifuli bicara tentang tidur baring. Jalan Akhirat bicara tentang adat resam (agama) Doa Ayat dan Zikir untuk rohani jasmani jiwa dan raga. Jika tak suka sekali pun janganlah tinggalkan komentar yang keterlaluan. Kerana segalanya adalah sekadar ilmu pengetahuan. Wasalam.
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

One Response to Hang Tuah campak keris Taming Sari ke laut

  1. deleted says:

    saya rasa keris taming sari ini bukaannya berasal dari besi tetapi dari kayu ( teras kilo ) yg ditempa khas oleh guru taming sari. diisi dengan pelbagai ayat agar ia bisa melukai sesiapa saja yg kebal. panjangnya cuma sejengkal lebih saja.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s